söndag 9 augusti 2009

Träningsjaktprov

Istället för att åka på Goldenspecialen så blev det ett träningsjaktprov som Mittlabben arrangerade idag. Man är ju lite "special" som hundägare, iaf om man är en hängiven sådan. Jag menar, vem väljer att kliva upp kl 06.00 på morgonen, köra bil i 1,5 h, för att sen i stekhet sol stå på ett jaktprov i 6 timmar. Sen ska vi inte glömma den lika långa vägen hem igen. Hungrig, trött, ont o stel....men såååå nöjd:-)



Det gick ju bra för oss idag. 11 startande, varav 2 ökl som stod utanför tävlan (endast för nybörjare). Jag och Karlsson blev 2:a provbäst!! Före oss kom ett Flat-ekipage, en pigg tik som slog oss andra med hästlängder i ärlighetens namn. Efter oss ett annat Flat-ekipage. Karlsson var den enda Golden som startade (den andra var ökl utom tävlan). Synd att labbar och flattar ska var så överrepresenterade på våra prov, eller från andra sidan, att våra golden är underrepresenterade.

Karlsson fick iaf beröm för sin goda markeringsförmåga och hans djup och bredd i söket. Av alla startande var det bara Karlsson och en hund till som tog vattenmarkeringarna klockrent. Den var svår, riktigt svår. Hunden skulle ut i medvind och gå in i ett myller av näckrosor ganska långt ut. De flesta irrade bort sig som sagt.

Så nu är vi en erfarenhet rikare. Det var värt den tidiga morgonen och hettan och hungern. Jag tror Karlsson tycker detsamma, för han sover nöjt och tungt nu här bredvid mig.

En till här hemma som verkar nöjd och trött är Tintin. Efter att ha kämpat med att få henne att äta börjar hon så sakteliga visa hunger igen. Nu har hon gått dräktig över halva tiden, så jag hann börja oroa mig ordentligt. Det var bara att kasta alla ideér om goda och strikta ätvanor överbord och servera allt gott som bara finnes, såsom brieost på kex, pizza, rå lever....you name it. Nu börjar det faktiskt synas på henne också, lite bredare över buken o lite mer svank.

Imorgon är jag ledig tack o lov. Det blir till att fortsätta träningen bara, taggad som man är efter en dag som denna.

/Jean1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar