torsdag 25 mars 2010

Florence dog för länge sedan...

Ibland kan små problem bli så stora, hur stora tror jag beror på graden av stress man är i för tillfället. Just nu är jag väldigt stressad över en fet finne som bosatt sig på min haka. Tittar jag mig i spegeln tycker jag att jag ser ut som The Wicked Wich from the West. Att jag sen har en något gråvit ton i hyn gör inte saken bättre.

Fast egentligen skiter jag i alla finnjävlar. Jag hade tänkt börja mitt nya lugna och harmoniska liv här efter att ha klarat av ATSS och senaste stora examinationen i ledarskapskursen på Miun. Jag skröt för min studiekompis om hur himla nice mitt schema skulle vara framöver. Det är någon vecka sen nu och den där harmonin lyser med sin frånvaro. Istället passade jag och en kollega på att skicka runt ett kollegialt mailt till våra medsystrar...o tja, resten av det Sjuka Huset fick det också. Plus media av alla de slag; ST, Dagbladet, Vårdfacket, TV4...för att nu nämna några. Satt i intervjuer hela min helg, min sköna lediga helg. Min sköna lediga måndag blev istället stressmåndag med ytterligare intervjuer. Det lustiga i det hela är att budskapet säger att vi ska tagga ner, dra i bromsen, reflektera...hmmmm. Det går sådär just nu.

"Ni gör det bra", säger en snäll bekantskap på F&S. "Ni som har ert kall", fortsätter hon. Nä, det kallet gick i graven inte sent efter Florence Nightingale svarar jag. Tyvärr kära medborgare som gärna vill tro att vi glider fram i våra fina stärka uniformer och inte vill annat än lindra lidande så pass att vi gärna bosätter oss på jobbet. Så ser inte verkligheten ut. Häromdan fick jag ge ett omskakande besked till en anhörig. Beskedet var att det på avdelningen INTE finns en läkare som sitter och monitorerar alla patienter kl 7-24. Att det "bara" är vi sjuksköterskor och undersköterskor som håller koll på dem, och specifikt då den kära modern som var föremål för den anhörigas oro. Det tog ett tag innan den polletten föll ner s a s.

Svensken klagar över landets sjukvård. Svensken som inte varit utanför trygghetszonen, som inte vill se någon annan verklighet. Svensken som tycker det är dyrt att pröjsa 300 kr för ett läkarbesök på akuten. Shit säger jag bara, wake up! Svensken borde ta bort skyddslapparna och ta sig en redig titt på övriga världen. Förbannat bortskämda Svensken!

2 kommentarer:

  1. Hej! Brukar inte läsa din blogg men kanske ska börja, den är ju bra ju :)!

    Ville bara säga att jag varit dålig på att hänga med helt i den här sjukhushistorien, har bara koll i stora drag (som nybliven mamma har det inte varit mkt annat som hägrat men nu har man vaknat upp och börjat se omvärlden igen) men har ju förstått via FB att du avrit mkt engegerad, en eloge till dig!

    Men det jag fräst ville säga är att jag är iaf supernöjd med sjukvården som vi fått från förlossningen och framåt när vi låg kvar på sjukhuset. Underbar personal! Och 300:- för ett besök ÄR billigt. Att man dessutom får frikort sedan är ju grädden på moset. Vi har det bra i Sverige, synd fler inte inser det. Men vissa ska ju alltid hitta nåt att klaga på.

    Ha det bra!/Jeanette

    SvaraRadera
  2. Jo jag känner igen den där bubblan man är i som nyblliven mamma. Jag kan titta bakåt lite roat nu på den tiden, spec när jag på FB ser andra som rapporterar om hur senaste BVC besöket med diverse siffror på längd o vikt osv:-) Men det är helt ok, allt har sin tid...

    Vad gäller bloggen så är det si o så med uppdateringen, jag är nog inte så flitig som många andra.
    Kram!

    SvaraRadera